• Junioren

De jeugdteams spelen vanaf de O13 op een heel veld. De wedstrijd wordt geleid door een scheidsrechter. Dit is meestal een verenigingsscheidsrechter, een vrijwilliger van de club. Bij teams die spelen in de A-categorie streeft de KNVB er naar om een KNVB scheidsrechter aan te stellen; de laatste jaren fluiten meer en meer verenigingsscheidsrechters ook deze wedstrijden vanwege tekorten bij de KNVB. De scheidsrechter heeft twee assistenten tijdens de wedstrijd. Deze assistent scheidsrechters zijn vrijwilligers en moeten worden geleverd door de beide teams. Vaak zijn het ouders van spelers uit die teams. Wil je graag wat tips over wat van je als assistent scheidsrechter wordt verwacht, neem dan contact op met Peter van Harmelen: petervanharmelen@vvhaastrecht.nl

SPELREGELBEWIJS

Goede kennis van de spelregels draagt bij aan een sportiever spel. Om die reden heeft de KNVB sinds het seizoen 2014/’15 het spelregelbewijs ingevoerd. Door het spelregelbewijs te halen zijn meer voetballers beter op de hoogte van de regels, begrijpen en accepteren zij waarom bepaalde beslissingen worden genomen en kunnen zij de regels ook beter toepassen tijdens het spel. In het jaar dat je doorstroomt van een O17 team naar een O18/19 team ben je door de KNVB verplicht om dit spelregelbewijs te halen. Zie voor meer informatie: https://www.knvb.nl/themas/sportiviteit-en-respect/spelregelbewijs. De coördinator neemt contact op met de spelers voor wie het spelregelbewijs halen verplicht is om te kunnen voetballen in het volgende seizoen.

A en B categorie

De KNVB hanteert een indeling in een zogenaamde A en B categorie voor de competitie. Bij de jongens en gemengde teams vallen in de leeftijdscategorieën JO13 t/m JO19 onder de A-categorie als zij spelen in Divisie 1 t/m de Hoofdklasse. Alle andere teams spelen in de B categorie. De meidenteams vanaf O13 die in de 1e klasse of hoofdklasse of 1e divisie spelen behoren ook tot de A-categorie.

Verschillen tussen deze categorieën zijn o.a.:

• WisselsBinnen de A-categorie mogen er bij de senioren en de JO19 en JO18 maximaal 5 spelers gewisseld worden tijdens 3 wisselmomenten. Tijdens de rust mag er ook gewisseld worden. Er kunnen dus maximaal 4 wisselmomenten tijdens een wedstrijd zijn. Voor JO15- t/m JO17- en MO17-divisies mag er 7 keer gewisseld worden. In de A categorie mag je na gewisseld te zijn niet meer met die wedstrijd meedoen.
    • Scheidsrechter in de A-categorie wordt er in principe een scheidsrechter door de KNVB aangesteld. Er is echter een tekort aan scheidsrechters, waardoor regelmatig de club het zelf moet regelen. In de B categorie fluiten verenigingsscheidsrecters (vrijwilligers) de wedstrijd.
    • Overschrijven er zijn specifieke regels voor overschrijven en uitkomen in de A-categorie
    • Afgelastenbij een gedeeltelijke afgelasting van velden hebben wedstrijden uit de A-categorie voorrang boven wedstrijden in de B-categorie. NB Een bekerwedstrijd heeft voorrang op een wedstrijd in de A-categorie zonder periodetitels en altijd voorrang op een wedstrijd in de B-categorie.
    • Promotie/degradatiein de A-categorie is er een vastgestelde promotie- en degradatieregling.

Junioren 1